fredag 17 februari 2012

Tidlös skildring av barndom och vuxenliv

I min bokhylla har jag ett gammalt, slitet exemplar av Hjalmar Söderbergs Martin Bircks ungdom - en tunn, oansenlig bok som av någon anledning hamnat där, inklämd bland alla andra. Jag var fortfarande tonåring när jag bestämde mig för att ge den en chans, kanske mest för att det var en bok som skulle gå fort att läsa, men trots att romanen var över hundra år gammal tyckte jag att den talade direkt till mig. Berättelsen kan tyckas enkel - läsaren får följa en ung mans uppväxt i det sena 1800-talets Stockholm, från barndomen till vuxenlivets kärleksbekymmer och ekonomiska problem. Men det är så mycket mer än så, Söderberg har ett fantastiskt språk och beskriver tankar och känslor som också moderna människor kan känna igen sig i. Det var det som fick mitt tonårsjag att fastna för Martin Bircks ungdom och som gör att jag fortfarande ser boken som en av mina bästa läsupplevelser. Kanske är den något för dig också? (Om inte annat, så är det som sagt en klassiker som går väldigt fort att läsa...)

Här kan du se om boken finns inne!

Inga kommentarer: